Kam se poděly South African Airways?

Na úsvitu mých zámořských cestovatelských dějin to nebyla žádná sláva. Nevím a nechce se mi zpětně zjišťovat příčina toho, co jsme tu měli, ale vyrazit do zámoří tehdy obvykle znamenalo si v dostatečném předstihu rezervovat letenku. Protože nabídka byla více než skoupá, internetové rezervace tu pro veřejnost snad ještě ani nebyly a cestovní kanceláře toho zase až tak moc nenabízely, takže kdo nepřišel včas, mohl skončit v nejlepším případě na čekací listině, zda se něco neuvolní.

Pak se to v průběhu let samozřejmě postupně zlepšovalo. Internet mi nabídl daleko lepší možnosti, letů a společností, které se nabízely a nabízejí, přibývalo, a dokonce i ceny začaly mnohdy rapidně klesat. A tak jsem si mohl stále snáze vybrat, kdy a s kým poletím do Jižní Afriky. Kde jsem byl prozatím devatenáctkrát na letně zimní dovolené.

letadlo v noci

Nejprve jsem tam létal přes Německo s Lufthansou plus případně jinými na tuto navazujícími leteckými společnostmi. A nebyly to věru špatné lety mezi Evropou a jihem černého kontinentu. I když jsem možná jenom neměl s čím srovnávat. Ale to se postupem let změnilo.

Do Jižní Afriky jsem tak letěl třeba i s Iberií. Tedy nízkonákladovou společností. Byla levná, a proto se jí dalo odpustit, že servis na palubě nebyl ve srovnání se zmíněnou Lufthansou zase až tak světoborný.

Nebo jsem tam létal s Air France přes Paříž. Ani k Air France nemohu mít nějaké zásadní připomínky, pominu-li složitosti při přestupu v Paříži a fakt, že personál nebýval zase až tak moc sympatický.

letadlo na obloze

Následovala léta letů se South African Airways mezi Frankfurtem nebo Mnichovem a jihoafrickým Johannesburgem. A jestli jsem tu něco nepochopil, pak to, proč nepatřila tato společnost mezi nejlépe hodnocené. Když – jen tak mimochodem a mimo jiné – měli jednou kvůli technickým problémům, což se může stát, dvanáctihodinové zpoždění a bez jakýchkoliv komplikací mi tedy zajistili přenocování v hotelu v Mnichově a následně Johannesburgu a bez sebemenších vytáček mi i vyplatili šestiseteurové odškodnění. Což není u leckteré letecké společnosti vůbec pravidlem a někdy s tím mají co dělat i specializovaní právníci.

Ale po koronaviru zmizeli South African Airways z nabídky. A byť to byla má nejoblíbenější letecká společnost, která jen tak mimochodem patřívala i k těm nejlevnějším plnohodnotným leteckým společnostem, už dva roky jsem ji nemohl využít. Čehož jsem litoval zejména letos, kdy jsem tedy musel využít o dost dražší firmu, jejíž úroveň byla daleko nižší. Tedy British Airways.

A tak jen lituji. A doufám, že se sem SAA jednoho dne vrátí. Abych se mohl vrátit i já k nim.